Jeans, który zrewolucjonizował modę.
Jeans, który zrewolucjonizował modę.

JEANS, CZYLI MATERIAŁ, KTÓRY ZREWOLUCJONIZOWAŁ MODĘ. 

Fenomen granatowych spodni uszytych ze sztywnej tkaniny jest okraszony niesamowitą historią, która mogłaby być bazą do powstania niezwykle interesującej, hollywoodzkiej produkcji. Wszystko zaczęło się przed 1850 r., kiedy to pewien kupiec z Bawarii wyemigrował do USA. Levi Strauss swój American Dream rozpoczął jednak od biznesowej porażki. 

Strauss wpadł na pomysł produkowania niezwykle trwałych namiotów, które mogłyby być schronieniem dla rządnych pieniędzy i sławy poszukiwaczy złota. Kiedy okazało się, że jego biznes plan nie do końca się powiedzie, zaprojektował pierwszą parę jeansów, również z trwałego i niezwykle odpornego na urazy materiału. Taki był początek najbardziej klasycznego, uniwersalnego i długowiecznego produktu w modzie, jaki można sobie wyobrazić. Pierwsze jeansy miały kolor ciemnego brązu, wysoki stan i proste nogawki.

Przez lata kojarzone były z ludźmi wykonującymi prace fizyczne na kalifornijskich terenach pustynnych, czy teksańskich farmach. Wykonane z drelichu, wygodne, niezniszczalne, wytrzymałe, świetnie spełniały swoją funkcję, bez względu na pogodę, warunki atmosferyczne, czy rodzaj wykonywanych czynności.

Mijały lata, a jeansy przechodziły kolejne metamorfozy. Sztywny drelich używany do produkcji pierwszych modeli zmienił się na bawełnianą przędzę, a do produkcji nowych modeli zaczęto wybierać coraz lepszej jakości materiały. Jeans farbowano na ciemny granat, a do pierwszych spodni dodawano miedziane nity, który miały wzmocnić ich konstrukcje i ochronić je przed pęknięciem. 

Przez kolejne dziesięciolecia jeansy były kojarzone z produktem typowo użytkowym przeznaczonym dla klasy robotniczej. W latach 30-tych XX wieku pojawiły się jeansy dla kobiet ze zwężanymi nogawkami i mocno wytaliowaną górą. Jeansy wciąż nie kojarzyły się z elegancją i nie wypadało pojawić się w nich w urzędzie, czy na uczelni.

Przełom jeansowej rewolucji przypada na przełom lat 50. i 60., czyli czas buntu przeciwko utartym schematom, narzucanym normom i wartościom, których społeczeństwo amerykańskie nie chciało już dłużej wyznawać. Gwiazdy Hollywood dumnie prezentowały się w jeansowej odsłonie, a ambasadorami nowej mody zostali James Dean, Marlon Brando, czy Elvis Presley. Nowe trendy pokochały również gwiazdy światowego kina, takie jak Brigitte Bardot, czy Marylin Monroe. Pojawienie się jeansów na wielkim ekranie jednoznacznie złamało dotychczasową złą passę tego materiału i sprawiło, że jeans na stałe zagościł w damskich i męskich szafach. 

Lata 70. przeniosły jeans w zupełnie inny wymiar. Hipisi ozdabiali jeansy naszywanymi koralikami, malowano na nich kwiaty i wszywano symbol pacyfizmu. To właśnie wtedy rozpoczęła się moda na personalizację spodni jako metodę na podkreślenie swojego osobistego stylu. Ruch hipisowski i jego działania na rzecz zmiany wizerunku jeansów były również inspiracją dla wielkich domów mody. Lata 90-te to kultowe już reklamy marki Calvin Klein i największe gwiazdy pozujące na billboardach w Nowym Jorku, a później na całym świecie. Yves Saint Laurent powiedział:

 

 „Jedyne czego w życiu żałuję, to tego, że nie wymyśliłem jeansów.”

 

Mija ponad 150 lat od pojawienia się jeansu, a denim wciąż cieszy się niesłabnącą popularnością. Co roku kolejne marki proponują jego nowe, ciekawe osłony, a jeans jest i będzie materiałem kultowym, ambasadorem stylu smart casual i niezobowiązującej elegancji.

 

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl